Wat is CRO binnen online marketing?

Binnen online marketing staat CRO voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie. In Jip en Janneke taal betekent dit eigenlijk niets meer dan dat je de website inricht op zo’n manier dat zoveel mogelijk bezoekers tot conversie over gaan. De kleinste details kunnen hierbij het verschil maken en zodoende is het optimaliseren voor conversie geen rechte lijn naar het doel, maar meer een lijn zoals een leugendetector de hartslagen op papier tekent. We vertellen je daarom graag wat meer over CRO.  

De kern van CRO: testen, testen en nog eens testen 

Voor een goede optimalisatie met je veel testen. Wat werkt goed en wat niet? Er is vaak maar een manier om er achter te komen wat goed werkt en dat is uitproberen. De makkelijkste manier is door A/B testen toe te passen. Je maakt dan een kopie van de webpagina en brengt daarin een verandering aan. Jouw website verkeerd wordt naar pagina A of B geleid en na verloop van tijd kun je precies zien welke pagina beter presteerde. Multivariate testing is in de basis vergelijkbaar met A/B testen, alleen zijn er dan meerdere pagina’s met meerdere verschillen en worden er ook veel meer variabelen gemonitord. Een goede toepassing hiervan kan voor een grote website erg veel opleveren. Door continu te blijven testen en op basis van de resultaten de website aan te passen, blijft de kwaliteit van de website en daarmee de hoeveelheid conversies stijgen. Bij een online marketing strategie bepalen is het nodig dat CRO altijd wordt meegenomen!

Verdere inzet van CRO 

Naast testen bevat CRO nog veel meer aspecten die van toepassing zijn om de optimalisatie van de conversies uit te voeren. De customer journey wordt bijvoorbeeld ook geanalyseerd, er wordt segmentatie en marketing automation toegepast en er worden analyses gemaakt van de inhoud van de website. Dit alles ten behoeve van de conversies! Interessant, niet?  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *